لیست اختراعات مصطفي حسنعليان
اختراع ارايه شده در اين جا طراحي مفهومي يك هواپيماي چند باله است كه در نهايت مي تواند به هواپيماها و يا ريزپرنده هاي مختلف تبديل شود. اين طرح كه در ابتدا متشكل از سه بال در ابعاد ريزپرنده ها مي باشد، مي تواند به شكل يكدست پرواز كند و در نهايت به صورت سه ريزپرنده جدا از هم درآيد. براي طراحي هواپيماي WCM نياز به طراحي سه ريزپرنده بال ثابت و همچنين طراحي يك هواپيماي دو باله و نيز يك هواپيماي سه باله مي باشد. اين اختراع كاربرد زيادي در انجام مأموريت هاي شناسايي و نيز قابليت پرواز در هر محيطي اعم از درياها و خشكي را دارد. همچنين هواپيماي WCM با تبديل شدن به سه ريزپرنده بال ثابت، ديد پروازي يا به عبارت ديگر فضاي تحت پوشش تصويري و نيز خاصيت رادار گريزي خود را افزايش مي دهد. ريزپرنده هاي تشكيل دهنده اين هواپيماي سه باله از دو نوع دلتا و زيمرمن بوده به گونه اي كه به ترتيب داراي وزن 535 گرم و 450 گرم و طول بال 4/65 سانتيمتر و 44 سانتيمتر مي باشند. ه مچنين اين هواپيما داراي مكانيزمي براي جدايش ريزپرنده هاست.
اختراع ارايه شده در اينجا يك هواپيماي بدون سرنشين UAV (پهپاد) است كه قادر به رهاسازي چهار ريزپرنده MAV در هوا مي باشد كه به صورت تقارني از آن جدا مي شوند به طوريكه هر يك از اين ريزپرنده هاي MAV جدا شده از اين پهپاد مي توانند به صورت جداگانه مأموريت تعريف شده براي خود را انجام دهند. براي طراحي اين سيستم در ابتدا لازم است يك هواپيماي UAV با قابليت حمل باري به اندازه مجموع وزنهاي ريزپرنده هاي MAV طراحي شود. پهپاد طراحي شده كه داراي پلتفرمي مشابه هواپيماي RQ170 و از نوع بال پرنده مي باشد به همراه چهار ريزپرنده بال ثابت داراي وزني برابر 5/8 كيلوگرم، طول بالي برابر 84/3 متر و نسبت منظري 92/5 مي باشد.
اختراع ارايه شده يك عمود پرواز از مدل بال چرخان شش موتوره (هگزاروتور) است كه نهايتاً قادر به تبديل شدن به شش ريزپرنده MAV از مدل بال ثابت در هوا مي باشد كه به صورت جفتي و همزمان از طرح جدا شده و هر يك خود يك هواپيماي جداگانه خواهند بود كه توسط ايستگاه زميني كنترل مي شوند. در اين طرح هواپيماي طراحي شده در ابتدا به صورت يك بال چرخان شش موتوره يا هگزاروتور بوده كه به صورت عمودي پرواز كرده و سپس مي تواند با انجام عمليات جدايش به حالتهاي مختلف و در نهايت به شش ريزپرنده بال ثابت مجزا تبديل شود. براي طراحي هواپيماي VCM به طراحي شش ريزپرنده بال ثابت مشابه و همچنين طراحي يك بال چرخان شش، چهار و دو موتوره كه به ترتيب متشكل از شش، چهار و دو ريزپرنده مي باشد پرداخته مي شود. اين هواپيماي عمود پرواز داراي وزني برابر 2800 گرم و طول بالي برابر 78سانتيمتر مي باشد. در اين طرح هر يك از ريزپرنده هاي تشكيل دهنده هواپيماي VCM كه به شكل دلتا مي باشند وزني برابر 410 گرم و طول بالي برابر 39 سانتيمتر دارند.
اختراع تعريف شده در اين جا طراحي مفهومي يك هواپيماي بدون سرنشين از مدل بال چرخان (Rotary Wing) است كه قادر به تبديل شدن به چهار ريزپرنده MAV از مدل بال ثابت در هوا مي باشد كه به صورت همزمان از هم جدا مي شوند و هر يك خود يك هواپيماي جداگانه خواهند بود كه توسط ايستگاه زميني كنترل مي شوند. . زمينه فني اين اختراع مهندسي مكانيك و هوافضا مي باشد. براي اين طرح حالتهاي مختلفي مي تواند اتفاق بيافتد. در اين طرح هواپيماي طراحي شده در ابتدا به صورت يك بال چرخان چهار موتوره (Quad Rotor) بوده كه به صورت عمودي پرواز كرده و سپس مي تواند با انجام عمليات جدايش و چرخش موتورها به اندازه 90 درجه به چهار ريزپرنده بال ثابت تبديل شود. اين ريزپرنده ها دو به دو در خلاف جهت يكديگر از هم جدا مي شوند. براي طراحي هواپيماي RCM چهار ريزپرنده مشابه دلتا شكل و همچنين يك بال چرخان چهار موتوره و دو موتوره طراحي شده است كه به ترتيب متشكل از چهار و دو ريزپرنده مي باشد. اين هواپيما به طور كلي هنگامي كه به صورت يكدست پرواز مي كند داراي وزني برابر 1760 گرم و ماكزيمم طول 105 سانتيمتر است. در اين هواپيما طول بال هر ريزپرنده دلتا شكل پس از جدايش برابر 40 سانتيمتر و وزن آنها 390 گرم مي باشد. طراحي و ساخت اين هواپيما با قابليت تقسيم شدن به چند ريزپرنده، فضاي تحت پوشش تصويري با استفاده از دوربين را افزايش مي دهد. زماني كه اين هواپيما در حالت جدا نشده به پرواز در مي آيد مدوامت پروازي بالا و هنگام جدايش خاصيت رادار گريزي بيشتري خواهد داشت.
سيستم كنترل سبقت گيري و تعيين فاصله مجاز بين خودرها يم سيستم كنترلي است كه بر روي خودروها داراي ECU قابل برنامه ريزي نصب مي گردد. اين سيستم مجهز به دو عدد سنسورهاي موقعيت سنج و سرعت سنج بوده كه به ECU متصل بوده و ECU برنامه ريزي شده پس از انجام محاسبات لازم و محاسبه سرعت هاي ساير خودروهاي جلويي و عقبي دستورات لازم را جهت امكان سبقت گيري و يا عدم سبقت گيري به سرور موتورهاي متصل به يدال هاي گاز و ترمز جهت تنظيم سرعت خودرو اعمال مي كند. اين سيستم جهت دراي دو حالت اتوماتيك و نيمه اتوماتيك مي باشد و جهت كاهش تصادفات جاده اي ناشي از سبقت گيري هاي غير مجاز طراحي و ساخته شده است.
سيكل جامع طراحي هواپيماي mav و uav بيان يك روشي جامع و فلوچارتي جهت طراحي اين گونه هواپيما ها به ويژه ريز پرنده هاي mav از نوع fixed wing مي باشد اين سيكل در برگيرنده كليه فرآيندهاي طراحي وساخت هواپيما شامل AERODYNAMIC، كنترل پايداري، AUTOPILOT و روش هاي ساخت مي باشد. سيكل با 4 فرآيند اصلي از قبيل آناليز ماموريت، آناليز قيدي CONSTRAINT ANALYSIS ، تخمين وزن، تعيين PLANFORM با نسبت منظري خاص آغاز مي گردد كه با استفاده از آنها شكل هندسي ، ابعاد و وزن اين ريزپردازنده ها به صورت بهينه شده تعيين مي گردند كه نتيجه آن كاهش زمان طراحي هواپيما با استفاده از از اين سيكل مي باشد. اين سيكل طراحي ساخت ريزپردازنده هايي است كه قادر است به انجام فعاليت هايي عكس برداري، جاسوسي، هواشناسي و ... مي باشد.
اختراع تعريف شده در اينجا طراحي مفهومي يك هواپيماي بدون سرنشين UAV است كه قادر به تبديل شدن به پنج ريزپرنده MAV در هوا مي باشد كه به صورت تقارني از هواپيماي مادر جدا مي شوند و هر يك خود يك هواپيماي جداگانه خواهند بود كه توسط هواپيماي مادر (بخشي از هواپيما كه در وسط كل طرح قرار گرفته و بخش اصلي آن مي باشد.) كنترل مي شوند. براي اين طرح حالت هاي مختلفي مي تواند اتفاق بيافتد. اين هواپيما در هنگامي كه هنوز به صورت يك هواپيما پرواز مي كند داراي وزني برابر 2600 گرم و داراي طول بالي برابر 270 سانتي متر مي باشد. اين هواپيما از يك هواپيماي مادر با پلن فرم دلتا شكل با وزن 800 گرم و طول بال 70 سانتيمتر و چهار ريزپرنده مستطيل شكل با وزن 450 گرم و طول بال 50 سانتيمتر تشكيل شده است. همچنين اين هواپيما داراي مكانيزم جدايش شياري مي باشد كه توسط اين مكانيزم امكان جدايش ريزپرنده ها در هوا فراهم مي شود.
بخشي از محدوديت ديد زير دريايي ها را مي توان با بهره گيري از ريز پرنده هاي بدون سرنشين Micro Air Vehicle )MAV قابل پرتاب از آن ها جبران نمود. استفاده از ريز پرنده ها كه چشمي در هوا براي زير دريايي ها محسوب مي شوند به دليل قابليت پروازي تا ارتفاع چند صدمتري و شعاع پروازي چندين كيلومتري و خاصيت رادار گريزي مي تواند با شناسايي اهداف سطحي و زير سطحي آن ها را در انجام ماموريت هاي خود ياري رساند. در اين طرح سيستم لانچر هوشمندي براي پرتاب اين ريز پرنده ها از زير دريايي ها طراحي شده است كه با توجه به شرايط جوي دريا اقدام به پرتاب مي نمايد. به گونه اي كه اين ريز پرنده هاي MAV مجهز به اتوپايلت و انواع سنسورها در دريا مي توانند علاوه بر شناسايي اهداف جهت بررسي شرايط جوي دريا و مطالعه موجودات دريايي مورد استفاده قرار بگيرند. سيستم طراحي شده به گونه اي است كه ابتدا پس از قرارگيري در محيط پروازي سنسورهاي جهت سنج جهت وزش باد را تعيين مي كنند سپس ميكروكنترلر پس از پردازش خروجي هاي لازم را جهت كنترل استپر موتور براي چرخش سيستم پرتابه براي قرار گيري در خلاف جهت باد مي فرستد. برنامه نوشته شده در ميكرو كنترلر به گونه اي است كه پس از دريافت جهت وزش باد به صورت مقدار منطقي مقدار پالس لازم را جهت دوران موتور به اندازهπ+α به استپر موتور مي فرستد بعد از قراگيري سيستم در راستاي وزش باد نوبت قراردادن هواپيما در داخل مكانيزم پرتاب جهت اندازه گيري وزن مي باشد. ترازوي نصب شده در سيستم وزن هواپيما را محاسبه نموده و سپس مقدار وزن به عنوان داده ورودي به ميكروكنترلر فرستاده مي شود. در اين لحظه كاربر لازم است مقدار سطح بال هواپيما را در صفحه كليد وارد نمايد. پس از محاسبه مقدار فشردگي ميكرو كنترلر پالس لازم را براي به دوران درآوردن استپر موتور جهت فشردگي X مي فرستند. با چرخش استپر موتور فنر توسط مكانيزم تعريف شده فشرده مي گردد. و انرژي مورد نياز جهت پرتاب هواپيما را در خود ذخيره مي نمايد. بعد از محاسبه سرعت لانچ ميكروكنترلر دستورات لازم براي پرتاپ ريز پرنده را مي دهد.
معمولا كنترل ربات هاي زير آبي به صورت دستي و خودكار صورت مي گيرد. در اين طرح به طراحي سيستمي جديد جهت ارسال فرامين به اين وسايل پرداخته شده است در اين سيستم ارسال فرامين جهت كنترل و هدايت از طريق خطوط مخابراتي صورت مي پذيرد كه لازمه آن نصب و برنامه ريزي يك بورد مجهز به سيم كارت دوربين و ... در داخل آن ها مي باشد. تمامي قطعات از قبيل موتور ، سرورها و ... به طور غير مستقيم به بورد مركزي تلفن همراه متصل مي گردند. و با دريافت دستور از ايستگاه مركزي كه اين ايستگاه مي تواند يك تلفن همراه يا سيستمي ديگر باشد تحت كنترل در مي آيند. اين دستگاه يك سيستم كنترل ار راه دور است كه با استفاده از شبكه تلفن كار مي كند اين دستگاه براي كار با سيستم تن طراحي شده است و قادر است 10 كانال را به صورت دو حالت خاموش يا روشن كنترل كند. البته تعداد كانال هاي ارتباطي را در صورت نياز مي توان با افزودن يك طبقه به 32 كانال رساند. از جمله پارامترهاي مهمي كه براي بررسي دستگاه هاي كنترل از راه دور مورد بحث قرار مي گيرند برد مفيد آن دستگاه است. منظور از برد مفيد در اين جا فاصله مكاني است كه از آن جا كاربر همچنان قادر به برقراري ارتباط و كنترل دستگاه خواهد بود. لازم به ذكر است كه با بهره گيري از اين سيستم مي توان برنامه هاي اجرايي سيستم خلبان خودكار اين ربات ها را از راه دور تغيير داد. با توجه به اين كه در اين سيستم براي ارسال و دريافت اطلاعات و فرامين از شبكه تلفن استفاده مي شود برد قابل كنترل براي اين دستگاه مستقيما به ميزان گستردگي و قابليت شبكه مخابراتي بستگي دارد. به عبارت ديگر از هر كجايي كه امكان برقراري ارتباط با شبكه مخابراتي موجود باشد مي توان اين دستگاه را كنترل كرد. هدف اصلي طراحي سيستم ارسال فرامين و كنترل از راه دور رباتهاي بدون سرنشين AUV,ROV مي باشد كه امروزه از مهم ترين مسايل در اين وسايل محسوب مي گردند. اين سيستم با توجه به گسترش روز افزون شبكه هاي مخابراتي در سرتاسر كره خاكي مي تواند روشي مناسب براي هدايت اين گونه وسايل باشد.
موارد یافت شده: 9